Älskade underbara citat

När man läser beteendevetenskap får man många nya synsätt, vinklar och perspektiv på saker. Det är väldigt intressant och man lär sig mycket om människor och hur vi fungerar. Förhoppningsvis hjälper det lite på vägen till bättre kommunikation och djupare relationer med människor vi har runt omkring oss.

Emellertid finns det något jag helt hopplöst älskar med beteendevetenskapen och det är alla sjuka citat vi samlar på oss. Idag sitter jag och går igenom litteraturen till tentan på torsdag och har hittills snubblat över dessa två guldklimpar "det är alltid individer som beter sig, jag har aldrig sett någon snubbla över en grupp" (Skinner) och "det kan jämföras med bakning - jäst smakar inget vidare, mjöl är ganska torrt att äta och värme plus vatten blir man inte mätt av. Men om ingredienserna blandas på ett visst sätt så blir det något helt annat!" (Björn Nilsson om hur det händer något med individer när vi blir satta i en grupp).

Jag känner en djup inneboende önskan om att rusa ner i källaren och gräva fram blocket från första terminen och förlora mig i underbara knäppa saker som våra lärare har sagt, men så kommer jag på att jag måste plugga lite till först så det får nog bli min belöning ikväll när jag är klar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0