Krig för fred.

Ikväll gick första delen i dokumentärserien om Sveriges insats i Afghanistan. Jag tyckte den var bra. Det är skönt att det kan bli lite klarhet i vad som händer där nere, få upp ögonen på folket i allmänhet här i vårt kära I-land.

Självklart berättar FM inte allt för media, det hade blivit ramaskri och satt hus i helvete bland svenskarna om de faktiskt visste vad killarna och tjejerna där nere går igenom. Det jag tycker är tragiskt är att soldaterna inte ens får veta det i förväg. Det finns hundratals individer som tror att de vet vad de ger sig ut på, men egentligen har de ingen aning. De försäkrar sina nära och kära om att allt kommer gå bra och att de är säkra. Men förra året dog tre svenska soldater i tjänsten i Afghanistan. Det är inte säkert. Om inte ens soldaterna får reda på vad de utsätter sig för, hur ska de då kunna informera sina anhöriga?

Jag tycker serien verkar lovande, ska försöka följa den så bra jag kan. Även om det förstorar klumpen i magen ibland så känns det på något sätt bättre att ha koll. De säger ju att man inte är lika rädd för något om man vet något om det. Därför ska jag försöka hålla mig så uppdaterad som möjligt via alla möjliga kanaler, för att öka mina chanser att må bättre när vår tid kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0