Internationella Relationer

Jag sitter och läser om internationella relationer, det är lite som att kastas tillbaka till högstadiet och SO-lektionerna när vi gick igenom första och andra världskriget. Med skillnaden att jag numera har en gigantiskt mycket större förståelse för hur världen fungerar och fungerade förr. Det är intressant med krig, inte intressant som i ooh nu dog en massa människor igen utan snarare relationerna mellan individerna vid makten i olika stater. Enligt boken jag läser just nu var det länge sedan vi hade fler internationella konflikter än inbördeskrig, så världen är egentligen en säker plats. Det är ditt land som är farligt!

Jag är glad att jag är född i Sverige, där jag har rätt att undersöka historiska händelser och vara kritisk mot ideologier och individer, till och med mot min egen stat, utan att bli fängslad eller mördad för det. Det är något att vara tacksam för en lördagsmorgon när solen skiner.

ps. när jag är klar med den här uppgiften kommer dagens teoretiska perspektiv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0