tandläkarterrorn

Jaha, då satt man där igen. Med låren pressade mot stolsbottnen så dom blir så stora att man i princip kan lägga dom som tak över Skåne, med huvudet pressat mot nackstödet och håret i ett virrvarr vid sidorna eftersom sköterskan så snällt bad en ta ur "den där svansen" (som jag så fint snott ihop för att det var så tidigt på morgonen och jag inte hade borstat håret). Det var tandläkarbesök imorse, vääldigt tidigt. Och jag lyckades komma 5 minuter försent. Så jag antar att sköterskan ville ta ut sin hämnd, och kanske sin egen morgontrötthet, på mig.

Så börjar vi då först med att röntga tänderna. Det är faktiskt lite finurligt. Dom har gått över till digitalröntgen nu så man behöver inte sitta med en äcklig papperslapp som skaver i munnen och sen vänta en halvtimme tills bilderna är framkallade. Nu behöver man bara sitta med en 3 gånger så tjock svart platta i en liten plastpåse som fortfarande skaver och känna sig som en idiot. Men don't get me wrong. Dom där plastgrejerna är MYCKET bättre än pappershelvetena dom hade innan (håll på att skriva förr, men kände att det var lite grandma varning på det) för man kände sig alltid lika äcklig när man spottade ut dom där små skivorna och tyckte till och med lite synd om sköterskan som var tvungen att ta i den och bära den till labbet. Saliv och jag är inte bästa vänner när det kommer till tandläkaren, eller till tandskydden på träningen.

Efter den vansinnigt underhållande röntgen kommer pinnen och spegeln fram, och dessutom försvinner stolen baklänges och allt man kan göra är att följa med. Den där pinnen ni vet, med kroken på änden som gör så vidrigt ont när dom petar lite för hårt på den tunna emajlen på hörntänderna. Pet* pet* pet* pet*, pet* pet* pet*.. "ingen visdomstand, ingen visdomstand, ingen visdomstand, ingen visdomstand.. nej det verkar inte som du har några visdomständer", "nej jag har för mig att dom har sagt det innan...", "ja". (ok, ja men idiotförklara mig. gör det. jag har inga visdomständer. jag är dum) Och när vi är klara med det kan vi peta lite till. "Ja, inga hål.. men lite tandsten har vi. Den får vi ju ta bort." (ja, ok visst... pinapinapina) Så börjar hon pilla med verktygen där bakom och varenda muskel i kroppen spänner sig lite extra. Tittar upp i taket för att bli lite lugnad, men inser att just det.. jag är vuxen nu. Då får man inte ha den där fina planschen i taket med golfbanan och alla konstiga djur och människor i olika kläder. Allt som är färgglatt och fint är borttaget inser jag när jag ser mig omkring och inser att nu är det kört. Jag ligger på en brits i ett helt vitt rum och en person i vita/blåa statliga kläder står bakom mig och har mig under full kontroll. Jag ville springa långt därifrån. Men nej. Så sugproppen går in i munnen. Den är hemsk, för det låter äckligt och är dessutom väldigt obehaglig. Men dom där små tampongliknande sakerna är värst. Dom torkar ut så läpparna känns alldeles stela och borde spricka vilken sekund som helst. Sen borrar vi hål på allt tandkött. Kunde riktigt känna blodet forsa (ok kanske nån droppe hit eller dit) och efter en stund som känns som ett dygn, ungefär 8 minuter tror jag är det klart. Sen är det bara att polera, sitta upp och skölja.

Sen kommer det makabra med hela händelsen. När allt det här är färdigt, och jag sätter mig upp och känner lite lindring i min förövrigt halvt bortdomnade, halvt misshandlade mun, då konstaterar sköterskan att det blir 395 kr. För man får tydligen 300 kr av staten varje år, så hon drar av dom. Det skulle alltså egentligen ha kostat mig 695 spänn att få munnen och käkarna misshandlade och tungan och läpparna såpass uttorkade att dom behöver en burk vaselin för att komma till rätta igen! Det är helt sjukt! En halvtimme hos tandläkaren, och 700 kr fattigare. Snacka om timpenning.

Kommentarer
Postat av: laj

Det här inlägget är helt galet bra! Alltså det viktiga är att veta att bio-dejt killen och stalkerkillen INTE är samma person men båda har satt sjupa intryck på sitt väldigt speciella vis!

Jag älskar också att jag börjat blogga, då kan jag fly kursböckerna och dessutom är jag helt galet beroende av alla andras bloggar för att ha ngt att göra emellanåt:P men det galnaste är att jag genom bloggar har typ stenkoll på liv tillhörande personer jag inte träffat på ett halvår typ. det är lite hemskt faktiskt.

2008-10-01 @ 18:14:29
URL: http://lajt.blogg.se/
Postat av: Camz

alltså, detta är nog det bästa inlägg du någonsin skrivit. :D så jävla bra! jag gråter alltid hos tandläkaren. jävla tattare är dom. Mih, puss

2008-10-01 @ 20:46:47
URL: http://camzlamz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0