Snälla nån då..

Jag tror jag ska sluta läsa tidningen. Eller så ska mina barn inte gå i svensk skola. Imorse när jag åt frukost såg jag den här. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är ju helt vansinnigt!  Varför ska man som 8-åring bli tvingad att bjuda alla sina klasskompisar på födelsedagsfest??!  Alltså, när jag var 8 älskade jag inte alla mina klasskompisar. Jag bjöd inte alla. Långt ifrån. Och jag antar att om inte världen har ingått nåt slags ny hippie-era och alla har peace-love och understanding printat innanför hjärnbalken så är det likadant fortfarande.

Varför tvinga barn att umgås med folk dom inte tycker om på sin enda speciella dag på året? Idiotiskt!

Tycker så synd om den här stackars pojken som säkert såg fram emot sin födelsedagsfest jättemycket och nu får han storbråk mellan skolan och föräldrarna istället. Det är möjligt att pojken inte berörs så mycket av det, men det är intressant. För oavsett om han delar ut lapparna i skolan eller utanför så lär ju dom två som inte blev bjudna få reda på det. Barn är inte så duktiga på att hålla tyst om sånt nämligen. Barn är oberäkneliga.

Dessutom är det väl inte mer än rätt att barnen lär sig från tidig ålder att dom inte kan vänta sig att bli rättvist behandlade överallt. Visst dom kanske blir ledsna, men då kanske slaget inte blir lika hårt när dom inser hur verkligheten fungerar. Hur löjligt hade det inte varit, om det på våra arbetsplatser hade blivit bestämt att man inte fick bjuda bara några stycken, man måste bjuda alla, när man har fest?

Var, om inte i skolan har man möjlighet att dela ut inbjudningskorten? Alla är i skolan och de flesta 8-åringar har nog inte så många vänner utanför klassen och då är det väl lättare att dela ut korten i skolan än någon annanstans. Annars kanske vissa riskerar att inte bli bjudna, för dom bor för långt bort (tar skolbuss etc) och då blir det ju diskriminering på en helt annan nivå. Är det någon som tänker på det?

Haha, kan ni tänka er. Om vi bara fick bjuda tjejer eller killar på våra "vuxna" fester. Varför skulle det vara bättre att diskriminera en hel könsgrupp än bara några stycken? Tänk om man som tjej har flera killkompisar, men de bästa vännerna är tjejer (som i mitt fall när jag gick i tvåan iallafall) och vice versa.

Tänk vad tråkiga våra fester hade blivit om det bara var tjejer/killar där?
Det blir ju aldrig nåt skvaller till dagen efter då... ^^ (och nu hör det inte alls till ämnet, men snälla människor!)

Nej, lägg ner! Barn ska kunna välja själva vem dom vill bjuda på kalas och skolan ska i inte lägga sig i. Vad fan har dom med det att göra?


Kommentarer
Postat av: Emily

Blå regering is the shit...

(Jag kommenterar, duktigt, va?!)

2008-06-28 @ 22:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0