Ett äpple om dagen

Jaha, nu har jag blivit inlurad i den här fruktstundsdebatten också. Att det har blivit så stort rabalder i den här frågan är för mig fullständigt vansinnigt. Det finns väl viktigare saker att fokusera på än frukt i skolan?

Till min åsikt i frågan då. Det är klart att det är viktigt för barn med mellanmål, vi som vuxna blir ju bombarderade med fakta om hur viktigt det är att äta regelbundet och ha nyttiga mellanmål under dagen dels för att bibehålla en vettig energinivå och dels för hälsans skull. Det MÅSTE vara samma sak för våra barn? De är trots allt bara mindre versioner av oss. Om inte än viktigare för dem eftersom de växer.

Föräldern som klagade och anmälde skolan kan mycket möjligt vara en av Sveriges många människor som lever i fattigdom. Det har varit stor debatt om barnfattigdom i år. Vi diskuterade det på Ellen i våras med våra tjejer och de hade mycket vettigt att säga om familjerna som lever under dessa omständigheter. Jag kan aldrig ens försöka sätta mig in i hur det är att försöka försörja tre barn på en lön och få alla kostnader att gå ihop under ens en månad. Därför tycker jag att de människor som klarar detta utan att deras barn lider av det (mer än på det materiella sätt som barn gör i dagens samhälle där nästan varje 7åring springer omkring med en Iphone och de senaste märkesjeansen) är fantastiska. Jag applåderar dessa föräldrar och hoppas att karma ger tillbaka till dem så snart som möjligt, för de förtjänar det!

Det finns även andra föräldrar. Föräldrar som av principskäl anser att de inte ska "behöva" betala för den frukt som barnen får i skolan eftersom skolan ska vara avgiftsfri. Föräldrar som spenderar mängder på vin, cigg, godis, lyxmat, senaste mobilen/tvn/kläderna etc. Föräldrar som tar bilen till jobbet/skolan/affären fast det finns goda möjligheter att istället cykla, ta bussen eller gå. Jag vet att busskort inte är billigt i Sverige idag, men det är faktiskt billigare än att ha en bil, vad än människor säger. Särskilt om man inte har en lång väg till jobbet. Det vet jag, jag har en bil. Barnen ska inte behöva lida på grund av att föräldrarna anser sig "förtjäna" precis ALLT i välfärdslandet Sverige där de redan får så mycket. Vi får MYCKET! Vi har gratis sjukvård till vi fyller 20, vi har gratis tandvård till vi fyller 20/21/22 beroende på i vilket län vi bor, vi har gratis skola, vi får barnbidrag och får en total föräldraledighet på 18 MÅNADER för varje barn som föds. I USA har de 10 dagar.. Bara en sån sak.

Jag har läst alldeles för många åsikter om det här redan men vissa människor har riktigt bra idéer om hur vi löser det här problemet. Flera har föreslagit att de barn som kan tar med sig frukt på morgonen och att lärarna sedan delar frukten och alla barn får några bitar. Då vet ingen vem som inte kunde ta med sig frukt och inga barn behöver skämmas för att de inte har något med sig. Det är en bra idé, om det fungerar. Om det inte slutar med att de som egentligen kan bidra låter bli för att de av principskäl tycker att det är fel. En annan idé är att skolan kan bidra med frukten. Och om det hade gått hade skolan säkert gjort det, om skolan hade haft  råd hade de väl sett till att alla barn fått frukt? Lärare är inte barbarer, inte skolledningar heller. Hade skolan haft mer pengar hade de dock kanske valt att satsa det på annat som också saknas i skolan. Det saknas lärarledda lektioner, det saknas uppdaterad litteratur och det saknas teknik som är relevant i dagens samhälle. Jag hade hellre sett att skolan satsade på detta om de fick mer pengar. Men det är ju bara jag. Jag som går på högskolan och fortfarande saknar lärarledda föreläsningar och uppdaterad litteratur. Jag saknar inte frukt för jag har möjligheten att låna pengar från staten för min utbildning, som jag kommer betala tillbaka eftersom min skola också är avgiftsfri och jag har turen att kunna få en högskoleutbildning trots att jag inte hade någon budget för det när jag började.

När jag var liten och gick på fritids hade vi fruktstund, men det var efter skoltid och det betalades av mina föräldrar i fritidsavgiften. Antar jag. När vi gick till skogen med klassen så hade lärarna med sig matsäck till alla. Det var inte mycket, typ en eller två mackor av det där vidriga vita rostbrödet som gör absolut noll för energinivån eller hälsan, men det fungerade på 90-talet, så det borde ju fungera även nu kan man tycka. Saft fick vi också. När vi åkte skridskor med skolan fick jag med mig matsäck hemifrån och jag var även tvungen att antingen äga ett par skridskor eller hyra dem på plats. Idrottskläder behöver man ju för att klara av idrottslektionerna och det inkluderar även badkläder på sommarhalvåret eftersom man även ska visa att man kan simma i skolan. Ska skolan stå för det också? Det är betydligt dyrare än att skicka med lite frukt på morgonen. Har man alltså tre barn som alla ska ha idrottskläder, badkläder, vanliga kläder (man går ju inte naken till skolan) och en ryggsäck att stoppa alla skolböcker i (dessa får man låna, men vi var tvungna att klä dem för att de skulle hålla längre, skulle det räknas som en avgift?), då borde det alltså kosta betydligt mycket mer än tre äpplen om dagen per skoldag? Det känns inte som en rimlig kostnad att bråka om.

Det är helt enkelt en omöjlig diskussion det här. Det handlar om vart vi ska sätta gränsen för vad som räknas som avgiftsfri skola. Det handlar om att det finns familjer som inte har råd med frukt till sina barn varje dag, det är det som är det tragiska i den här historien, och det är det som borde vara debatten. Inte om fruktstunden i skolan är laglig eller inte. Det är min åsikt.

Det här blev även ett väldigt långt inlägg. Jag som skulle gå och lägga mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0